Co se zrovna učíme

Všechny informace najdete na úvodní stránce - abyste nemuseli klikat :-) několikrát :-)



V matematice opakujeme ještě zaokrouhlování. Tento týden se zaměříme na opakování písemného sčítání, odčítání, násobení a dělení. Zopakujeme také geometrii.

Ve vlastivědě budeme pokračovat ještě s PS z lońského roku. Některé děti si vzaly referáty.

V českém jazyce zatím také opakujeme. Zaměřili jsme se na podstatná jména a budeme v tom pokračovat. Pak přejdeme na mluvnické kategorie sloves. Děti čeká diktát.

V přírodovědě jsme zopakovali podmínky života na Zemi.Jednotlivé části si děti zpracovaly ve skupinách a pak odprezentovaly. Kritéria pro hodnocení práce skupin byla: srozumitelnost, nová informace a celkový projev. Podle těchto kritérií se děti vzájemně hodnotily.

Asi vám taky děti řekly "náš nový systém trestů". Ačkoliv slovo trest nemám moc ráda, tak občas je potřeba "zásah". Postihy si děti vymyslely samy. Už vám o tom říkaly?



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vím, že jsem sem už delší dobu nepsala. Snad ale děti vědí :)

Dokončili jsme PS ČJ, neprobrali jsme shodu podmětu s přísudkem, jak jsem avizovala, že ji odložím záměrně. 

V pracovním sešitě M jsme skákali a procvičovali společně a pak každý podle toho, co potřeboval procvičit. Doporučuji se občas ...třeba ke konci prázdnin do něj kouknout a něco málo si zopakovat :-). 

Pracovní sešit z vlastivědy se nám ještě bude příští rok hodit.

Proběhla poslední centra - centra na přání 
A byla úžasná - zeptejte se dětí. Článek o nich připravuji na stránky školy a dodám i fotky. Děti si samy vymyslely, co chtějí a každá skupina napsala pokyny pro své vymyšlené centrum - pak děti si rozdělily, kdy kam který tým půjde. Díky Editě nebyl problém, že současně jedna skupina vařila v kuchyňce, druhá připravovala divadlo, třetí byla v gymnastickém sále a čtvrtá malovala zvířata ze ZOO. 
Děti byly FAKT naprosto samostatné. Hodnotící kruh tedy zpříjemnilo vždy jedno představení divadelní a také ochutnávka :-).
Fotky z center již brzy :-)















 už jen měsíc a kousek ...vydržme :-)

V českém jazyce opakujeme vzory a vrhneme se na slovesa.

V matematice "zobeme"ze třetího dílu. Nejvíc zabrat nám teď dává násobení dvojciferným činitelem, ale děti se učí navzájem.

Ve vlastivědě si hrajeme, opakujeme a blížíme se do doby Karla IV. (bude tématem center)

Kontrolou prošly kulturní deníky, děti mají hodnocení v ŽK.





24.dubna
Za dva měsíce touto dobou ....

Ale ještě je hodně práce před námi.

Domácí úkoly si děti nyní vybírají ze složky. Některé děti tvrdily, že minulý systém byl pro ně nevyhovující. Tak uvidíme ...

V českém jazyce se nyní věnujeme vzorům podstatných jmen - probíráme nyní mužské vzory a to jde dětem moc prima.

V matematice jsme se přiblížili ke konci druhého sešitu, takže už jen "zobeme" a při práci se na chviličku zastavíme u římských čísel. Někdy se hodí :-).

V přírodovědě jsme si užívali jaro a nyní se podíváme trochu zblízka do lesa - a to při naší procházce 30.4. Informace by už děti měly mít.

Ve vlastivědě jsme psali malé opakování a dopadlo fajn. Na programu jsou nyní Přemyslovci. Hodně nám pomůže právě exkurze do Prahy.

Centra aktivit nás čekají velmi brzy.

V týdnu od 9.4. do 13.4. navštívila naši školu Česká školní inspekce. Moc nás potěšila reakce paní inspektorky, která u nás byla....a to jsme probírali "Hádku" :-). Dětem velké díky, fakt se předváděly :-) ...v dobrém slova smyslu. Je ale fakt, že spolupráci "hrát" nemusely :-). 






17.března
Březen je sympaticky krátký - jarní prázdniny a konec března Velikonoce.

Souhrnné info opět v Horkých zprávách, dostanou děti v pondělí 18.března,

V českém jazyce jsme začali vzory podstatných jmen ještě před prázdninami a odvažuji si říct, že jsme je parádně zvládli. Zkusili jsme diktát slov i vět a dopad fakt parádně. Snad děti neodradí ženské vzory a pak následně nejtěžší mužské vzory podstatných jmen.

V matematice - ve druhém díle je hodně procvičování, takže děti si počítají samy a něco děláme společně. Rozvinutý zápis čísla jsme jen naťukli a po pravdě nás moc nebavil, protože je to lehké a není potřeba se u toho moc zdržovat. To spíš potřebujeme stále opakování písemného počítání. A na to pracovní sešit trochu zapomíná. V geometrii nás čeká obvod. Vím, že to děti zvládnou.

V přírodovědě jsme pracovali ve skupinách a zaměřili se na krtka a ježka.

Ve vlastivědě jsme zakončili "zeměpisnou část" a hurá do českých dějin. A začneme v pravěku ...

Březnová centra aktivit byla zaměřena na ZOH - v ateliéru děti vyráběly maskota a navrhovaly oblečení pro olympioniky. V centru zpravodajů si připravily rozhovor s naším sportovcem nebo sportovkyní na olympiádě - bylo potřeba zapojit všechny děti ve skupině a zjistit si co nejvíce infromací. V centru olympijských výpočtů se počítaly výsledky, vyhodnocovaly tabulky a rýsovaly olympijské kruhy. V centru objevů bylo za úkol vytvořit informační kartu k některému olympijskému sportu a vyluštit olympijský kvíz.
Podle ohlasů se dětem olympijská centra velmi líbila. A nám taky. Najdete je v portfoliu. 




 18.února2018
 Souhrnné info o tom, co probíráme atd. jste jistě našli, milí rodičové, v Horkých zprávách.

Poslední dny sledujeme ZOH 2018 a fandíme. Ve fotogalerii najdete naši nástěnku, doplńujeme výsledky do tabulky hokeje atd. Baví nás to :-). A moc mile mě překvapily dobrovolné tvořivé úkoly na téma "Olympiáda". Děti měly různé nápady a prezentovaly vše s přehledem. Bylo zajímavé, že se témata moc neopakovala - někdo mluvil o historii OH, někdo si vybral nějakého sportovce apod. Jednotlivé prezentace hodnotili spolužáci.


 V českém jazyce se nyní věnujeme podstatným jménům - aby je děti bezpečně poznaly. Např. diktuji text, děti zapisují čárky, kolik podstatných jmen slyší. U podstatných jmen určujeme rod, číslo, pád.
Pády nám dlouho "padaly" ,ale už je to mnohem lepší, takže trénujeme dál různými způsoby :-) a již se vrhneme na vzory podstatných jmen rodu středního.

V matematice nyní děti pracovaly samostatně do pracovních sešitů podle svého tempa, něco jsme dělali společně, ale především jsme procvičovali a opakovali. Také každé z dětí "prošlo" zkouškou, jestli umí rýsovat rovnoběžku a kolmici. Jde to :-). Zastavit nebo aspoň přibrzdit jsme museli u převodů jednotek délky. Měřili jsme vše možné a převáděli :-) jednotky, které "má smysl" převádět.
Brzy nás čeká rozvinutý zápis čísla a pravoúhlý trojúhelník v geometrii.

V přírodovědě jsme ve skupinách mapovali zvířata a rostliny v okolí lidských obydlí a nyní se některým ze zástupců věnujeme více.

Ve vlastivědě vodstvo v centrech aktivit neproběhlo, protože v lednu bylo hodně dětí nemocných. Tak si rybníky necháme třeba na léto :-).
Uzavřeme zemědělstvím a průmyslem učivo o ČR a hurá do pravěku :-).













 12.ledna 2018
Souhrnné info o tom, co probíráme atd. jste jistě našli, milí rodičové, v Horkých zprávách.

V českém jazyce jsme začali slovní druhy - u nich je přesné řazení důležité...na rozdíl od pořadí vyjmenovaných slov. Vyjmenovaná slova neopouštíme, děti už fakt moc nechybují, tzn. že mají ve velké většině "zafixováno", jak se slovo píše, aniž by si musely vyjmenovaná slova přeříkat. Občas se zeptám a někdy tedy jim to vyjmenování obtíže dělá.
Slovní druhy procvičujeme různými způsoby - děti si docela pochvalují kartičky, kde mají na jedné straně slovo a na druhé slovní druh. Vyrobila jsem jich pro ně přes 250 a mají je zalaminované, takže mohou procvičovat samy nebo ve dvojici nebo ve skupince.
Nejméně "oblíbenými" jsou zatím zájmena a částice (nedivím se ...taky příslovce nemají moc v lásce :-), ale trénujeme vše. Důležité je, aby děti poznaly "na první dobrou" podstatné jméno, sloveso. Podstatná jména teď budou téma na dost dlouhou dobu ...samoozřejmě s průběžným opakování všeho ostatního :-).

Děti vědí, že do konce ledna odevzdávají čtenářský deník, kde budou mít kartu Čtenářského binga a "vyznačenou cestu pěti políček, po kterých se rozhodly jít". Pro snažší záznam o knize mohou použít naše karty - děti vědí a průběžně si jejich kopírování "objednávají". 

Pokud dítě ví, že prostě nestihlo, tak může požádat v předstihu o prodloužení dodání. Je mi to milejší, než abych vlastně naváděla k podvodu ...opsání obsahu. ...všaj víme, jak jsme někdy v mládí psali čtenářské deníky...

V matematice je to teď trošku pořád dokola, ale děti chtějí pracovat samy a také mají k dispozici procvičovací papíry na násobení, dělení, sčítání a odčítání. Při procvičování nechávám na nich, jestli si udělají zkoušku, nebo si přepočítají příklad na kalkulačce.

V geometrii nás čeká rýsování kolmic a rovnoběžek. Vím, že to děti zvládnou.

V přírodovědě jsme se věnovali zimě. Mimo jiné máme také novou knihu - již druhou v tomto školním roce - Máme rádi zvířata. Kniha vznikla kompletací prací dětí z center a z domácí práce. Sešlo se nám tak přes 30 zvířat!!! Kniha se nám určitě bude v přírodovědě hodit.

Ve vlastivědě děti "volají" po učení v bloku  - naposledy jsme pracovali s mapou tři hodiny a moc je to bavilo a při hodnocení sdílely, že mají pocit, že se toho fakt hodně naučily. Výstupem učiva o povrchu ČR je správná orientace na mapě - kde je jaké pohoří, dále nejvyšší hora ČR, nížiny, vrchoviny.
Navážeme pak vodstvem ČR, které se objeví také v lednových centrech aktivit.




 5.prosince
Nějak to letí :-), ale je pravda, že učivo opakujeme

V českém jazyce - předpony, předložky. Zaměřili jsme se na psaní bě-bje, vě-vje. Už skoro :-). Do toho pravidelně trénujeme vyjmenovaná slova. Nyní máme prima úkoly "Adventní kalendář z češtiny". Prý to děti baví a mně taky :-).

V matematice dokončujeme první díl a "zobeme", co se nám ještě líbí. Není důležité mít "vyplněný" pracovní sešit. Už máme připravený druhý díl.

Ve vlastivědě jsme díky naší společné mapě zvládli kraje - snad už všichni se trochu orientujeme :-). Mapa se dětem moc povedla.

V přírodovědě jsme se věnovali v centrech zvířatům v lese, u vody apod., ale také jsme si připravili referáty a už se chystá naše nová kniha - letos už druhá :-).

Pilně se učíme španělsky :-), ale proč, to nepovíme :-).

Na konci listopadu nemají děti v žákovských knížkách zapsaná  kritéria - mají je na zvláštním papíře - sebehodnocení zrcadla. To budou (měly by mít) založené v portfoliu. 









Píšu pro ty, kteří by chtěli doma trénovat ...už to tady bylo, ale kdesi v archívu
 Na přání dětí i rodičů - doporučuji několik šikovných odkazů na procvičování češtiny i matematiky na internetu.

http://www.onlinecviceni.cz

http://skolakov.eu/

 http://matematika.hrou.cz/c/nasobeni-a-deleni
 

http://www.pripravy.estranky.cz/clanky/matematika/slovni-ulohy-na-nasobeni-a-deleni.html

http://rysava.websnadno.cz/




 5.listopadu
Blíží se naše "zrcadlo". Děti budou vědět, co v něm přibližně bude. Věřím, že ho zvládnou :-).

V českém jazyce se věnujeme předponám a předložkám. Nejvíce nám dají zabrat předpony roz-, bez-, procvičujeme stále vyjmenovaná slova a sem tam se "dotkneme" slovních druhů.
Pokud chcete doma něco procvičovat, tak vyjmenovaná slova ...např. na http:// onlinecviceni.cz , nebo  http://rysava.websnadno.cz/. Určitě najdete na internetu spoustu dalšího materiálu.

 V matematice trénujeme písemné násobení a písemné dělení. Už to dětem docela dobře jde a některé to prý dokonce i baví. Čeká nás také něco málo z geometrie. Propojujeme s probíraným učivem také slovní úlohy.

Ve vlastivědě "projíždíme" kraji České republiky. Většina dětí si moc hezky vede sešity. Už vědí, že ze sešitu je potřeba si učivo opakovat. Zatím je cílem, aby děti věděly, kde jaký kraj nebo krajské město se nachází. U měst, která máme napsaná v sešitě je potřeba vědět aspoň pár informací...Plzeň - pivo, Děčín - přístav ...
 Občas zařazuji "5 otázek" na opakování. Další učivo, které doporučuji k domácí přípravě. Stále pracujeme se slepou mapou a vždy si pustíme na youtube.cz "české pexeso".

V přírodovědě jsme se sice zdrželi u stromů, ale již se učíme z čeho se skládá rostlina, čeká nás stavba těla zvířat. Brzy bude hotová naše společná kniha "Stromy", kam každý žák vypracoval jednu informační kartu. Už vím, jaká kniha bude další ...

V listopadu nás čekají další centra...




 11.října
Tento týden děti donesly (měly donést :-) další Horké zprávy na říjen. Najdete v nich mj. vše, co se bude dít :-).

V českém jazyce jsme dokončili opakování " o slově" - slova spisovná, nespisovná, slova podle citového zabarvení, souřadná, podřazená atd. Vyzkoušíme si to v malém testíku, ale vím, že to dětem velké problémy nedělá - je to opakování. Od příštího týdne nás čeká stavba slova - kořen, slova příbuzná, předpona atd. V češtině nám to jde zatím moc prima. Jen vyjmenovaná slova musíme fakt pořád trénovat.

V matematice stále procvičujeme násobení dvouciferným číslem a hodně času jsme se věnovali krychlím. Nejvíce děti bavilo, že si mohly krychli samy vyrobit a pak postavit stavby (párátka, namočený hrách). Vše uvidíte v galerii - koukněte, stojí to zato :-).
Po zkušenostech - z praxe vím, že dělení jednociferným dělitelem je lepší děti naučit hned tak, jak to pak budou počítat. Domluvily jsme se tedy s kolegyněmi, že "najedeme" rovnou - přes dělení se zbytkem k dělení "pod sebe". Je to na vysvětlení, proč možná tedy něco v PS matematiky nebude "vyplněné". Ale Vy víte, že vyplněné pracovní sešity nejsou naším cílem :-).

V přírodovědě nás čekají rostliny a jejich části.

Ve vlastivědě se věnujeme jednotlivým krajům - cílem je, aby děti dokázaly určit, kde je jaký kraj, aby dokázaly si spojit Plzeň s pivem :-) a Zlín s "Baťou" :-).
Zvykáme si pracovat se slepou mapou, ale hodně se držíme toho, co děti znají, co si dovedou samy vyvodit.

Čekají nás další centra :-).










28.září
V září proběhla první centra aktivit - děti už se prý nemohly dočkat. Také jsme navštívili sférické kino a program Vzpoura úrazům.
Založili jsme si portfolia. Nově je zde kolonka pro rodiče - prosím, abyste s dětmi vždy hodnotící listy probrali a pokud chcete, tak něco napsali. Pokud se vám psát nechce, nevadí, alespoň prosím hodnotící list podepište. Děkuji.

V českém jazyce opakujeme slova souznačná, mnohoznačná, atd. To dětem jde velmi dobře. Nezapomínáme na vyjmenovaná slova, tak ještě je co trénovat.

V matematice jsme se naučili násobení dvouciferným číslem. To budeme ještě dále procvičovat.

V prvouce jsme snad pochopili, co je fotosyntéza a také co patří do živé a neživé přírody. Došlo i na malé pokusy.

Ve vlastivědě už sbíráme další informace o naší vlasti. Už víme, kolik máme krajů, co je obec, město a kdo je hejtman. Také se učíme pracovat s mapou, děti to baví. Mám radost, že si toho opravdu hodně pamatují z minulého roku. V centrech se dozvěděly další informace.

Ve výtvarné výchově se dětem báječně povedly listy - dodám do fotogalerie, až vyfotím.

Naučili jsme se písničku Září od Zdeňka Svěráka.

Připomněli jsme si sv.Václava - také pochvala, že něco si děti pamatovaly z loňska. Pracovní list nebyl problém :-).








11. září
Ještě jsme někteří tak trochu "na prázdninách", ale už jsme se pustili do učení. Nejdříve ale bylo potřeba se dohodnout na pravidlech - na takových, která budou pro nás příjemná a která se dají aspoň většinou splnit. Děti pracovaly nejdříve ve čtveřicích, pak po osmi dětech a nakonec se spojily a vybraly ta nejdůležitější pravidla. Ta jsme si odhlasovali a potvrdili podpisem - už nám visí ve třídě tak, abychom na ně všichni viděli.

Ve výtvarce jsme se - jak jinak - věnovali prázdninám.

V českém jazyce i v matematice opakujeme.

Přibyly nám nové předměty - vlastivěda a přírodověda. Zatím jsme se seznámili s tím, co nás v těchto předmětech čeká a nemine. Dokonce už se "někdo" přihlásil na referát :-).

Děti nás překvapily, jak se postavily ke čtenářské dílně. O co jde, se dozvíte na třídních schůzkách.

Na dveře připravujeme umístit slova, která se nám líbí a někdy tak trochu na ně zapomínáme ...všichni ...









 15.června
Konec školního roku je na dosah. Asi sami vidíte, že děti už jsou tak trochu myšlenkami někde u vody, prostě na prázdninách. Nejen děti :-).

V tomto týdnu děti dokončily pracovní sešity z čj a z matematiky, někteří i z prvouky. Chtěly to samy už "mít z krku" a tak místo toho, abychom šli ven, tak chtěly pracovat ...

Zítra - v pátek 16.června mají angličtinu, ale jinak budeme dekorovat krabičky technikou decoupage.
Děti mají nápady, co by chtěly dělat příští týden - zatím nejvíce hlasů je pro vaření - rozumíte tomu? :-)

Plánuji tedy centra aktivit v režii dětí a uvidíme :-). Jeden den jsme nahlášeni do LDN, kde zazpíváme písničky a snad přinesou trochu radosti.

Pokud bude velké horko, zajdeme na zmrzlinu :-).

Budeme pomalu uklízet třídu, třídit výkresy a připravit třídu na stěhování :-(.

Ve středu 28.června se těšíme na společné spaní ve škole - tím se s naší třídou rozloučíme a budoucím prvňáčkům třeba zanecháme nějaký vzkaz :-).

Závěrem ještě znovu chci vysvětlit, že cílem nebylo mít vyplněné pracovní sešity - ačkoliv se to téměř podařilo, někde něco chybí. Na konci matematiky je nadstavbové učivo - násobení jednociferného a dvojciferného čísla - děti to umí, ale nijak zvlášť jsme se tomu nevěnovali - děti ale znají takové počítání z center. Také písemní dělení je nadstavbové učivo.

Myslím, tedy vím, že jsme zvládli vše a ještě k tomu možná mnohem víc - asi mi dáte za pravdu, že děti jsou zase tak nějak o kus dál ...a nemyslím jen matematiku a češtinu.

Za to díky i Vám, díky za vaši důvěru.








14.května
Ještě 7 týdnů !!! Vydržme :-).

Před námi je finále a věřím, že se povede. Děkuji všem rodičům za to, že jste si udělali čas na setkání v trojúhelníku. Od příštího roku budou opět trojúhelníky v prvním a třetím čtvrtletí, jak tomu bylo letos. V září bude "klasická" třídní schůzka a pak pravděpodobně ještě jednou.

V českém jazyce jsme se zaměřili na podstatná jména. Už umíme určit rod, hravě zvládneme číslo a pády nám možná trochu zamotají hlavu. Stále budeme procvičovat a opakovat vyjmenovaná slova, slovní druhy a je před námi ještě učivo o slovesech.

Připomínám, aby děti donesly do konce května čtenářské deníky.

V matematice ještě stále je potřeba pilovat písemné sčítání a odčítání v oboru do 1000. Vyzkoušeli jsme si konstrukci trojúhelníku a zjistili jsme, že to těžké není. V matematice teď budeme násobit a dělit 10, 100 a pak 20,30 atd. Jsem přesvědčená, že to problém nebude.

V prvouce nás čeká učivo o lidském těle. Tomuto tématu budou věnována centra aktivit. První centra na slovní druhy jsme nakonec kvůli tomu, že chybělo hodně dětí, zvládli prací ve skupinkách.

Děti tentokrát psaly sebehodnocení samy, ne do známého formuláře. Některým dětem tato forma vyhovuje více. Donesou domů portfolia, prosím, abyste je společně prohlédli a pokud chcete a vidíte v tom smysl, také něco připsali. Díky.

Děti domesly domů další "Horké zprávy"a také výsledky dotazníku. Možná vám o něm děti říkaly.

V pátek 12. května proběhl v hlavní budově ZŠ cvičný poplach - nácvik pro případě požáru. Našeho "domečku" se tato akce netýkala, ale byli jsme se podívat. Na webu školy najdete fotografie. Ve třídě jsme si o tom, proč taková cvičení jsou, povídali. Považuji tuto akci za velmi důležitou.

V květnu nás čeká také focení - středa 24. 5. od 8:00 (30,-Kč za společnou fotografii a 15,-Kč za jednotlivce (se sourozencem, kamarádem)

Přeji pohodové dny.
J.




1.května
Máme za sebou akademii!!! Moc díky všem, chvílemi to bylo opravdu náročné pro všechny zúčastněné. Doufáme, že se vám vystoupení líbilo.

Máme před sebou dvouměsíční finále. Díky za setkáníí v trojúhelníku, která se již uskutečnila i ta, která nás teprve čekají. Děkuji za zpětné vazby :-).

V květnu proběhnou určitě centra aktivit - pravděpodobně dvoje, ale ještě vše upřesním. Jedna centra se budou týkat slovních druhů a druhá zatím nepovím :-).

Jak jsem slíbila, ke zvířátkům jsme se ještě vrátili. Děti měly možnost si prohlédnout a pročíst encyklopedie a krásné knížky - díky všem, kteří je přinesli.
Vlastní četba měla vést k tomu, že si každý vybral, co ho zaujalo a pak svůj "objev" každý prezentoval. Dozvěděli jsme se opravdu hodně zajímavého. A zase jsme si řekli, že to, co nás zajímá, tak se nám líp učí a hlavně pamatuje :-).

V matematice se zaměříme teď ještě nějakou dobu na písemné sčítání a odčítání, ještě v tom občas jsou chyby, ale máme čas to "vypilovat" :-). K tomu si dáme další dávku geometrie.

V českém jazyce jsme začali slovní druhy a nyní se jim budeme důkladně věnovat. Mnohé si děti pamatují ze druhé třídy :-).

V prvouce nás čeká u zvířat jen chvilička a pak už se vrhneme na další téma ...

Ke konci května nás čeká tradičně "zrcadlo" :-).

Určitě nezapomenete, že je potřeba do konce května odevzdat čtenářský deník. 









11. dubna
Po nemoci mě děti moc hezky přijaly - asi se fakt těšily :-). Byl to ale úprk, ačkoliv Edita s nimi udělala opravdu hodně práce.
Nemohly se dočkat center.
Měli jsme tři centra aktivit- ZOO olympiáda - Zvířecí matematika, Čtení a psaní o zvířatech (např. vybrat si nějaké zvíře z vyjmenovaných slov a vyhledat informace ..samy děti to centrum nazvaly "centrum objevů" :-)...
Poslední centrum byl oblíbený ateliér, kde se vyráběl plakát, na kterém se tým shodl - buď jen zástupci jedné skupiny obratlovců nebo namalovat zástupce každé skupiny a popsat zajímavosti.
K centrům zvířat se ještě vrátíme hned po velikonočních prázdninách. Jednak je potřeba si projít, co udělaly ostatní skupiny a něco si z toho odnést a zopakovat a ještě pátrat a objevovat o zvířatech víc. Děti samy vyhledávaly informace na počítači a šlo jim to skvěle.



V matematice jsme začali sčítání a odčítání do 1000 s přechodem. Jde to pomalinku, ale jde :-).
Pokud chcete něco trénovat, tak písemné sčítání a odčítání dvojciferných čísel a sem tam násobilku a dělení.

V českém jazyce jsme se dostali sice na samý konec vyjmenovaných slov, ale ta po v nám dávají ještě zabrat. Nebojte se, máme čas a dětem to opravdu jde...problém nastává, když píšou samy text a občas na ně zapomenou. Chce to jen trénink :-) a na ten čas máme.

Nacvičujeme pilně na akademii - nezlobte se na děti, že asi mají zase nějaké tajemství :-) a moc prosím, držte nám palce, je to "fičák". Moc prosím, aby jste si už pomalinku připravovali černé oblečení. Máte nějaký nápad na tykadla? Pokud ano, tak budu ráda :-).

Po prázdninách dostanete dotazník, jestli vám stačí informace papírové, nebo se sejdeme na trojúhelníku. Už se mi hodně rodičů hlásilo, takže se těším, že se zase s mnohými z vás uvidíme :-).

Asi už víte, že od 3.4. přestoupila Sofie na jinou školu. Budeme ji držet palce.



30. března
Vím, že děti se těší na centra aktivit, pracuji na nich a v pondělí "jdeme na to". Jen jsem malinko upravila, že nebudou jen o jaru ...

Vím, že z českého jazyka děti začaly vyjmenovaná slova po v a nyní zápasí s tím, aby pochopily a poznaly, co je předpona vy-, vý, ale prý už většina tuší.

Z matematiky se děti zastavily u jednotek míry a dále procvičují probrané učivo.

Do fotogalerie přidám fotky a videa. Ještě, když jsem byla ve škole, tak jsme jeden den věnovali emocím - považuji to za důležité. Jako jedna herní aktivita bylo "sehrát" scénku a ostatní hádali, o jakou emoci v ní šlo a také uhádnout, o jaký předmět se jednalo a kde se děj odehrával.
Na společném kruhu si děti vyplňovaly své pracovní listy, možná, že je někteří dají do portolia ...

Z prvouky děti podle zpráv uzavřely rostliny a hurá na živočichy :-).

Na společné vystoupení budeme potřebovat černé oblečení, snad by to neměl být problém, ostatní detaily doladíme ve škole.





 12.března
Minule jsem zmínila konec pololetí a na obzoru je závěr třetího čtvrtletí. Ale ještě je čas :-).
Postřehy z poslední doby: Mám z dětí opravdu radost. Je nám prima, ačkoliv prostě občas se zamračí a je potřeba něco vyřešit...Víte, z čeho mám radost? Slyšeli jste někdy od dětí z naší třídy, že by se s někým prali? Jistě nějaké malé bitky proběhly, ale vždy se vyřešily. Oni jsou fakt parta :-). Je to dárek s nimi pracovat a učit se i od nich. Nejvíce si vážím vzájemné důvěry a to se týká i vás rodičů. Děkuji.
Díky za to, že jste nahlédli a někteří něco i napsali do portfolií. Děti mi to hlásí :-).

Děkuji také za příspěvek do třídního fondu.

Máme za sebou bezva masopustní rej se druháčky a 3.A. Jsem přesvědčená, že společné akce s ostatními třídami mají smysl. A tak se snažím(e).

Velmi zajímavé a velmi silné bylo i povídání o Tibetu. Dětem jsem objednala malou odměnu za jejich přístup k celé akci. Říkali jsme si, že 10.březnem toto téma nekončí...Rozhodla jsem se nabídnout dětem účast ve výtvarné soutěži, která byla vyhlášena v souvislosti s akcí "Vlajka pro Tibet". Opět jsem se přesvědčila, jak jsou děti opravdu empatické a dokážou pochopit věci, o kterých si někdy myslíme, "že jsou na ně ještě malé". Téma Tibet bylo těžké, to je pravda, ale podle odezvy děti hodně zajímalo. Velmi milým zážitkem byl i společný "mítink" se 3.A, kde jsme vyrobili praporky s přáním pro Tibet nebo pro svět...

Dále k učení

V českém jazyce jsme začali vyjmenovaná slova po s a stále opakujeme ta, co už známe.

V matematice trénujeme písemné sčítání a odčítání a v poslední době jsme se zaměřili na geometrii. Ačkoliv kružítko se na začátku zdálo pro některé děti jako něco neovladatelného, učíme se "kroužit" a docela už to jde.

...kdybyste viděli, jaké byly začátky...jak některé děti kroužily kolem papíru nebo papír otáčely dokola :-). Ale už vědí, jak na to. 

V prvouce probíráme stále rostliny - není kam spěchat. Také jsme zaseli semínka kouzelné rostliny a očekáváme, co z ní bude. Každý žák má svůj pozorovací list, kam si zapisujeme, co se s rostlinkou děje.

Centra aktivit nás čekají v týdnu od 20.března - jak datum napovídá budou zaměřena na jaro.

Také jsme v poslední době navštívili velmi zajímavý hudební pořad v kině ve Volyni. Snad vám děti aspoň něco vyprávěly.






17. února
Druhé pololetí a nové šance :-). Uzavřeli jsme portfolio a budeme mít na další pololetí nové, také "tabulka zapomínání" je nová. Pravidla zůstávají.

Ráda bych poděkovala dětem (už jsem to udělala), ale abyste věděli i vy :-) - je báječný pocit, že stavíme na důvěře. Když někdo nemá úkol, sám za mnou přijde nebo si rovnou jde vybarvit kostičku a to bez mého pokynu a bez toho, abych úkol kontrolovala. Snad už víme, že nesplněný úkol není konec světa, je to chyba, kterou přiznáme a trestem je kostička a odebrání korálků. Úkol stejně musí být doplněn...Je skvělé, že většina dětí nepotřebuje mou kontrolu, ale prostě "hraje fér".

V českém jazyce pokračujeme ve vyjmenovaných slovech - nyní jsou na programu vyjmenovaná slova po p. Pokud jste si (náhodou) všimli, že jsme přeskočili, bylo to záměrné. V mnoha učebnicích pro 3.třídu jsou vyjmenovaná slova probíraná po sobě a pak až následuje učivo o slovních druzích, které je také z části už opakováním. Zvolila jsem tuto cestu, protože vím, že je důležité procvičit vyjmenovaná slova a pak slovní druhy určitě zvládneme s přehledem :-).
V matematice děti rychle pochopily sčítání a odčítání dvojciferných čísel a to i písemné. Zjistili jsme, že už můžeme sčítat a odčítat i milióny :-), to děti hodně bavilo. Budeme teď stále písemné sčítání a odčítání procvičovat. Velkým překvapením ...a milým...bylo, že děti to neuměly dopředu z domova. Díky :-).

Centra aktivit byla zaměřena na pohádky. Centra byla čtyři - Pohádková matematika, Ateliér, Pohádkové psaní a Pohádkové luštění. Měli byste vidět tu ranní frontu, když se do center děti zapisovaly. Je pravda, že tentokrát jsme malinko do složení skupiny zasahovaly s Editou a tentokrát skupina procházela centry společně, tzn., že absolvovala stejná skupina všechna centra. Bylo zajímavé si pak povídat, jestli to bylo lepší nebo horší :-).
V galerii najdete fotky. Výstupem je pohádková kniha, kterou napsaly děti :-) z naší třídy. Budeme ji mít ve třídě, kdykoliv si ji můžete prohlédnout. Chystáme další...
Na závěr center byla pohádka - jak jinak. Děti hlasovaly a vybraly "dobře" :-). Vlastně všechny hlasy (až na jeden) dostala pohádka S čerty nejsou žerty. Hlasování proběhlo bez naší přítomnosti...

V prvouce se chvilku ještě zdžíme u rostlin.

Skončilo plavání :-). Většina dětí (i my) z toho radost nemá, ale nedá se nic dělat. Ve fotogalerii najdete posledních pár fotek vašich plaváčků :-).







27. ledna
 Co je nového?
Máme za sebou další zrcadlo. Bylo docela těžké, ale děti ho zvládly (většinou) docela s přehledem. Mělo jim ukázat, co zvládly a nezvládly, kde mají rezervy. Samy se pak děti k tomu vyjádřily, já taky. Vše si přinesou v portfoliu.
Moc prosím, abyste s nimi prošli nejen "Zrcadlo", ale také hodnocení center a podepsali jste, že jste to viděli. Děkuji.

Mám radost z našeho sněhuláka, kterého si vytvořily děti bez mé pomoci. Protože to ale bylo společné dílo, tak jsem přispěla aspoň hrncem na hlavu. Kdybyste viděli, jak děti vystříhávaly desítky rukou, nevěřili byste :-). Vznikl nám tak úžasný sněhulák. Děti ho chtěly dát na dveře, ale z vnitřní strany, aby se mu něco nestalo :-).

V českém jazyce ještě stále probíráme vyjmenovaná slova po M, některá nám dávají pěkně zabrat :-).

V matematice děti objevily kouzlo písemného sčítání pod sebe :-) a rázem zkoušely sčítání tisíců, miliónů. Zatím sčítáme bez přechodu přes základ, ale někteří už vědí ...

S dětmi jsem se domluvila a přistoupila na jejich návrh, že si chtějí matematické minutovky dělat doma. Datum odevzdání je 2.února. Měly na to víc než tři týdny. V praxi to vypadalo tak, že "si počítají" ve volných chvílích :-), což jsem nakonec uznala jako přínos a netrvala jsem jen na domácí práci. Také jsem jim slíbila, že nedostanou po celou tu dobu úkol z matematiky :-). Jen jsem je upozornila, že poslední stránky dělat nemusí, že tam jsou příklady které jsme ještě nedělali. Jenže někteří už je mají ...(mně to vysvětlil brácha...maminka mi to vysvětlila a už to mám...zeptala jsem se táty ...) ...Chtěli to umět ...co dodat :-).

V prvouce jsme se ještě vraceli k neživé přírodě a raději test ještě jednou opakovali. Měl by také být v portfoliu.

Další centra plánuji v týdnu od 6.února. Pokud byste měli chuť a čas, přijďte se někdy do našich center podívat :-). Nabídka má neomezenou platnost :-).

Volné tvořivé psaní se tentokrát týkalo také sněhuláků. Bylo za úkol napsat příběh o sněhulákovi a vytvořit ilustraci. Důležité bylo, aby bylo poznat, že ilustrace opravdu ilustruje příběh. Natočila jsem pro představu video, jak jedna žákyně prezentuje na hodnotícím kruhu svou práci (je to vždy dobrovolné). Myslím, že je zajímavé se podívat, jak vše zase běží skoro beze mě ...Když jsem si to pouštěla, samotnou mě to potěšilo. Je radost slyšet, jak se děti oslovují jménem, jak hodnotí práci, jak přijímají pochvalu, jak si poděkují.
 Pokud máte chvilku, pusťte si video a třeba mi (nám) sem něco napište, jak se vám líbilo :-).




14. ledna
Blíží se pololetí ...

V českém jazyce jsme se prokousali vyjmenovanými slovy po B, po L. Nyní probíráme vyjmenovaná slova po M. Je prima, že děti už téměř bez chyb zvládají rozpoznat příbuzná slova.

V tvořivém volném psaní bylo za úkol pokračovat po "vodítku", které si děti samy vybraly. Některé práce byly naprosto skvělé :-). Mám radost, že už většina je schopna v tomto věku dát do kupy prima příběh, který má hlavu a patu, někdy i napínavý nebo vtipný děj. Makáme na tom dál :-).
Ve čtení pokračujeme pomalu v knize Děti z Bullerbynu. Četli jsme také teď hodně v čítance.

V matematice neopouštíme násobení a dělení (děti pětiminutovky dokonce někdy vyžadují :-)). Pustili jsme se do sčítání a odčítání dvojciferných čísel. Protože to děti zvládly skvěle, tak jsme se pustili do sčítání a odčítání dvojciferných čísel s přechodem přes základ. Jen jsme si ukázali (trochu dopředu), že až se naučíme písemně sčítat a odčítat, hodně práce nám to usnadní.
Zvládli jsme další nálož slovních úloh.

V prvouce jsme se chvíli zdrželi u kapitoly "Jak lidé dříve žili", ukázali jsme si několik dříve používaných předmětů (díky za zapůjčení hmoždýře :-)) a také jsme si na počítači ukázali, jak vypadal třeba gramofon, disketa, telefon ...a jak vypadají tyto předměty dnes :-).
Čeká nás hezké a zajímavé téma - Neživá příroda. Budeme pracovat na tématech Voda, vzduch, půda v centrech aktivit. Snad dojde i na pokusy :-).

Na Tři krále jsme si vyrobili koruny, vyprávěli jsme si příběh, zpívali a také tři králové se vydali zazpívat a popřát ostatním třídám. Fotky najdete v galerii.

V minulém týdnu děti přišly s tím, že potřebujeme nový kalendář. Ten náš, co jsme dělali loni, už neplatí. Souhlasila jsem. Nejdříve se děti rozdělily na malé pracovní skupiny, aby se dohodly, jaký kalendář by chtěly. Pak jsme nápady jednotlivých skupin dali do kupy a práce mohla začít. Věřte, nevěřte naprosto bez mé nebo Editiny pomoci. Já jsem se jen zeptala, jestli mají pro mě nějakou práci a hned jsem "vyfasovala" úkol, abych připravila a vytiskla měsíce se jmény. Vedení práce se ujala Vendy a Ondra - vše tedy probírali všichni s nimi. Já jsem byla opravdu jen pozorovatel a na dotazy jsem ani neodpovídala a delegovala jsem vše na vedoucí práce. Nevěřila jsem (tedy trochu jo :-)), že za dva dny (čtyři hodiny) vznikne náš nový kalendář. Na závěrečném kruhu vedoucí hodnotili práci a spolupráci. Podařilo se. Děti měly radost a my s Editou taky. Jsou prostě skvělý tým.

Blíží se pololetní vysvědčení. Jak jsem psala, opět budou dopisy :-), na které se již někteří ptali. Známky nebudou překvapení - prostřednictvím sebehodnocení a tabulky kritérií děti samy dokážou samy sebe ohodnotit.

Držím palce do finále. Ještě nás čeká "zrcadlo" napříč vším učivem. Věřím, že se podaří. 







První čtvrtletí máme za sebou :-). Děkuji zase a opět :-) za krásné vzkazy dětem do portfolií (ačkoliv jsou to zprávy pro ně, čtou je, ale taky se někteří s nimi chlubí...proto je čtu :-). Děkuji dalším maminkám, co se přidaly a také tatínkům, co dětem do portfolií píšou.

V českém jazyce jsme přibrali další vyjmenovaná slova - po L. Děti se je bez problémů naučily a už zcela pochopily "jak fungují vyjmenovaná slova" a že je to docela dobrý vynález. Ještě ale narážíme na to, že v diktátech chyby moc nejsou, ale když se "volně píše", tak ještě občas zapomenou. Jen ještě poznámka - tvořivé psaní většinou neopravuji - pravopis (pokud chyba fakt "nebije do očí"). U psaní sleduji úvod, děj a závěr, splnění zadání apod.

V matematice velké zlepšení. Jsem moc ráda, že děti nemají žádný strach z pravidelných pětiminutovek(naopak je opravdu vyžadují :-)). Vždy se díváme zpět a děti hlásí, jestli se zlepšují nebo naopak. Známky by nám (zase) překážely, protože díky tomu, že si děti zapisují počty chyb, rychle zpětně zjistí, jestli jich ubývá nebo naopak. Kdyby měly známku, tak ...

V prvouce jsme se věnovali adventní době a budeme si ji ještě dále do vánočních prázdnin užívat. Také jsme měli povídání o andělech, psali jsme jim a kreslili je. Někteří nechali vzkaz pro anděla za oknem, někteří si ho asi odnesli, nevím, nebyl to vzkaz pro mě, takže jsem to nečetla...ačkoliv bych moc chtěla :-), ale právě v tom je to krásné, že "nemusím vědět všechno". Děti tím, že se mohou vypsat, získávají bezpečí a pokud ani vám dopis pro anděla neukážou, tak se na ně nehněvejte ...ten dopis je pro anděla...ne pro vás ani pro mě. (rozumím tomu, jak trpíte, já taky :-)), ale respektuji jejich právo.



Máme před sebou listopadové korálkování a také portfolio, které si spolu se sebehodnocením donesou děti domů :-).

...jen na vysvětlenou, proč jste avizovanou práci z matematiky neviděli...dětem jsem říkala, že si ji mohou vzít domů, ale reagovaly tím, že stejně bude muset být v portfoliu :-)...takže ji určitě uvidíte...a děti měly pravdu :-)

V českém jazyce trénujeme vyjmenovaná slova po b, chystám zase nějaké "zrcadlo". Pokrok je vidět, ale prosím trénujte i doma - odkazy jsem dala do Horkých zpráv i sem na stránky.

V matematice se u daří násobení i dělení mnohem lépe a výsledky práce, jak jsem vám psala, jsou toho důkazem. V tréninku pokračujte :-). Také se vrhneme na geometrii, ale vím, že to děti zvládnou hravě. Jen prosím občas zjistěte, jestli je v tašce pravítko a trojúhelník. Děkuji.

V prvouce opustíme Českou republiku, ale budeme se k ní občas vracet. Už také opět proběhla "opravdová zkoušení" u tabule a dopadla dobře. No, musíme si zvykat:-), ale zatím je to tak, že děti zkoušené být chtějí ...ono je to časem přejde :-).

V prvouce máme kromě tématu Česká republika za sebou téma televize, Dušičky, sv. Martin.

Myslím, že se potěšíte četbou v portfoliu :-).

 

 

 

pondělí 31. října 2016


konec října 

V matematice zkoušíme násobení a dělení. Opravdu je potřeba to procvičovat i doma, protože ještě je pár dětí, které s tím trochu bojují. Během listopadu budeme násobení a dělení do 10 opravdu hodně trénovat. Celý první díl naší matematiky nám k tomu dává hodně prostoru (kromě toho trénujeme nejrůznějšími způsoby :-). V "pauzách" se budeme věnovat geometrii.

V českém jazyce jsme poslední říjnový den "nastartovali" vyjmenovaná slova. Nebojíme se jich, ale bude to "fuška" :-). Zavedeme si sešit, kam si budeme postupně psát vyjmenovaná slova, časté chyby apod. Říkali jsme si, že pořadí není důležité, ale je prostě vyzkoušené. Kromě vyjmenovaných slov si opět vyzkoušíme volné tvořivé psaní.

V prvouce jsou "na programu" světové strany a pak především Česká republika. To bude také téma našich center v týdnu od 7. - 11. listopadu.

Říjnové korálkování je posunuté z důvodu prázdnin na konec týdne - 4.11.




říjen 
Letí to :-)
V říjnu s opakováním pokračujeme. A čeká nás hodně nového.
V českém jazyce jsme se hodně věnovali párovým souhláskám, děti už je zvládají docela prima, ale trénink bude stále pokračovat. Dalším tématem byla nauka o slově - opět opakování slov mnohoznačných, protikladných a souznačných. To jde dětem báječně. Zkusili jsme si slova protikladná i pantomimicky :-).

V matematice stále bojujeme s násobením a dělením do 5. Téměř každý den píseme pětiminutovky, procvičujeme s tabulkou, ale fakt to chce hodně trénovat i doma. Čeká nás ještě před podzimními prázdninami násobení a dělení 6.

V prvouce jsme měli centra "Nejen vlaštovky". Děti si práce z center zakládaly do portfolia, tak snad jste nahlédli :-). Ćekají nás centra "Naše obec" a jednodenní projekt ke Dni stromů.
K tomuto projektíku se přidají i další dvě třetí třídy a snad i druháčci.
Již v pondělí se děti dozvědí víc ...

Pokračujeme ve čtení Dětí z Bullerbynu a naše třídní knížka se rozrůstá.

Děti také měly za úkol "první referát". Jsem na něj moc zvědavá. Mají na něj dost času. Prosím, abyste jim byli nápomocni, když si o pomoc řeknou. Vím od některých dětí, že to dělají společně, že hledají na internetu apod. To je skvělé - nemusím vše vědět, ale musím vědět, kde to najdu :-).


A co nového?
Ve druhé třídě děti měly čtecí karty - ve třetí už je nezavádíme. Místo toho nastoupí "klasika" - čtenářské deníky. Děti už to vědí, jen si ještě připomeneme datum.
Do Vánoc dvě knihy ...prosím, aby to byly knihy, které v té době opravdu přečtou, ne knihy, které četly děti dřív (ty tam mohou mít také napsané, pokud už mají deník založený - vím, že někteří mají).

Těm, co si nebudou vědět rady, dám kartu, kterou si do čtenářského deníku mohou nalepit a pomůže jim ve zpracování knihy.





 září
V měsíci září jsme opakovali. Z matematiky slovní úlohy, sčítání a odčítání do 100 a také geometrii. Opakování neopustíme, ale čeká nás ještě také pokračování násobení do 9 (do 10) a sudá a lichá čísla. Stále zařazuji slovní úlohy a např. ty podzimní daly dětem zabrat, ale zvládly je (byly opravdu těžké).

V českém jazyce bylo opakování probraného učiva a také v něm dále pokračujeme. Oprášili jsme tvrdé a měkké souhlásky, psaní ú,ů, význam slov i abecedu apod. Děti chválím :-). Také budeme dále trénovat tvůrčí psaní :-).

Začali jsme číst knihu Děti z Bullerbynu. Vždy někdo z dětí bude mít za úkol zpracovat jednu přečtenou kapitolu a napsat o ní jednu stránku a domalovat obrázek. Vzniká nám tedy naše vlastní kniha: Děti z Bullerbynu očima dětí z 3.C. Máme ji vystavenou, přijďte se podívat.

V prvouce jsme projeli témata o rodině, škole a také opakování. Jeden den jsme se věnovali podzimu - hned první podzimní den. Je jasné, že v tématu ještě budeme dále pokračovat.

Ve výtvarné výchově a v pracovních činnostech, která jsou náplní centra aktivity - ateliér nás čeká mj. také ztvárnění vládce či vládkyně podzimu. Děti již malovaly listy a to pomocí aquarelových pastelek, kterými musely velmi pečlivě a složitě vybravovat jen určité plochy. Výsledek je ale úžasný :-). Také jsme v češtině psali věty o podzimu a děti je pak nalepily na náš čtecí strom.

Jeden den jsme věnovali sv.Václavu. Ačkoliv příprava mi opravdu zabrala hodně času, odměnou bylo nadšení dětí a skvělý výsledek. Informace o projektu jsou také na našich stránkách školy a také fotografie.




Průběžně budu tyto informace aktualizovat.



Co jsme se učili ve 2. C >>

6 komentářů:

  1. Ráda bych reagovala na časté dotazy rodičů - co mají s dětmi probírat. Určitě prosím, abyste s nimi četli. S tím potřebují pomoci. Klidně jen malý kousek, klidně se střídejte :-). Je důležité po krátkém úseku si zopakovat, o čem jste četli :-). Také navrhuji, abyste se dětí zeptali, co jim nejde a co si myslí, že by si měly procvičit. A každé dítě má potřebu jinou :-).

    OdpovědětVymazat
  2. Také by mě zajímal váš názor na portfolio Vašeho dítěte. Děkuji moc.

    OdpovědětVymazat
  3. Mně se tento nápad líbí moc. Překvapilo mě, jak si s tím Nicolka poradila. Ona zase měla největší radost z domácího úkolu pro rodiče - napsat hodnocení. To jsem snad zvládla, i když to byl oříšek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to pro děti poprvé. A ruku na srdce, nejsou moc zvyklé (děti obecně) se za něco pochválit, na druhé straně přesně už vědí,co jim nejde ....Určitě s každým dalším měsícem to bude snažší pro ně i pro rodiče :-) díky moc.

      Vymazat
    2. Marija Hrdinová8. října 2015 v 7:50

      Dekuji paní učitelce za tyto stránky, vše je krásně rozepsane.Jsem ráda, že mám přehled- co děti se učí, jak jim to jde ve škole,co mají procvičovat atd…K tomu ještě hezké fotky,nemám co dodat,prostě paráda.Moc děkuji.

      Vymazat