Jak to u nás chodí

 Domácí úkoly - týdenní vyhovují dětem i rodičům

Zase změna ...
Protože docházelo v poslední době k tomu, že někteří žáci odevzdali úkol neúplný nebo odbytý, tak jsem se rozhodla zase ke změně ...
Uvidíme...
Zeptejte se dětí - už v tomto týdnu byly týdenní úkoly "po novém způsobu"...

starší způsob
Od září jsme zavedli týdenní úkoly, což znamená, že dětem zadám úkoly na celý týden. Učí se tím plánovat si svou práci, být zodpovědným.
Od plošně zadávaných domácích úkolů jsem přešla k úkolům "na objednávku".
Jak to v praxi vypadá
Většinou v pondělí nabídnu dětem několik pracovních listů - z českého jazyka, matematiky, přírodovědy, vlastivědy a vymyslím nějaké tvořivé úkoly (např. ozdoba na stromeček, kniha o domácím zvířeti apod.). Domluvím se s dětmi, kolik úkolů na týden bude - většinou 4-5. Tvořivý úkol je "za dva". Každý žák si pak vybere úkoly - podle toho, co potřebuje procvičit. Argument, že si vybere to, co umí, je na místě, ale vše se eviduje a pokud se to opakuje, může dojít k "hlídanému" výběru - konkrétní dítě mi musí předložit, co si vybralo. Děti si píší objednávky a pak se podle objednávek pracovní listy kopírují.
Pokud úkoly nejsou v termínu splněny, ten samý den jej musí žák udělat po škole. Stejně tak odbytý úkol. Může ale také navrhnout jiné řešení.
Od ledna bude povinné si úkoly založit do portfolia.

Podle ohlasů dětí i rodičů, tento způsob zadávání úkolů vyhovuje.

Sklenice přání
Od loňského a předloňského Korálkování jsme přešli ke Sklenici přání.
Do té se pravidelně přidávají skleněnky - každý žák  dostane pět skleněnek na týden, při hodnocení, zavírání týdne pak sebehodnotí, co se naučil atd. Za to, co se nepovedlo, za chování apod. si sám odebírá. Ve sklenici přání tak jsou samé "dobré věci" :-) a úspěchy.
Pokud sklenice přání nepůjde zavřít, plní se přání. První sklenice se naplnila a splnilo se dětem jejich přání, na kterém se domluvily - přespávačka.
Nyní plníme sklenici s přáním - Plavečák :-). Tak držte palce.




Co se u nás taky někdy stane ...

🔺Dívka, která věděla, že bude nějakou dobu chybět, nechala dětem ve vzkazovníku pozdrav a přání.

🔺Jedna dívka nepřišla do školy, protože musela jít k lékaři. Ve škole pracovala ve skupině, která připravovala úkoly do center pro prvňáčky. Den, kdy nepřišla, poslala po žákyni z vyššího ročníku, která bydlí kousek od ní, část přípravy, kterou měla na starosti  - sama, rodiče o tom skoro ani nevěděli ...tomu říkám zodpovědnost dítěte :-)

🔺Jedna žákyně se přihlásila na dobrovolný referát. Prezentovala ho. Jako vždy to děláme, zpětnou vazbu dávají nejdříve děti. Přihlásilo se jich docela dost a všechny její referát hodnotily pozitivně. Nabídla jsem žákyni jedničku - odmítla ji se slovy, že je ráda, že se to všem líbilo.
Chápete to??? Já ano :-).

A ještě jedna známková ...
🔺Jeden žák dostal prostě čtyřku, která se zapisovala do žákovské (kdyby měl vše ok, mohl si vybrat ze dvou známek, ale v jeho případě na výběr neměl). Nevím, jak moc byl ze známky smutný.
Ten samý den se přihlásil dobrovolně na zkoušku ve vlastivědě - najít a pojmenovat kraje podle programu na pc - je to dost obtížné. Zvládl to bez jediné chyby a okamžitě se dočkal potlesku. Nabídla jsem mu jedničku. Nechtěl. Měl prý radost, že to zvládl...
Chápete to???? Já ano ....ta známka do žákovské byla "povinná", ta jednička ze zkoušení - bylo na něm, jestli ji tam chce nebo ne. A taky dostal zpětnou vazbu od dětí.

Prostě se u nás občas (nějak čím dál častěji) stává, že známky asi nejsou tou pravou a určitě ne jedinou motivací. Co si o tom myslíte?





 Zde je malá ukázka (když nevíte, že vás natáčí :-))
https://drive.google.com/file/d/0B9ogiJsAwdy0LUZpajZYcUY0WDA/view?usp=sharing

 Začít spolu

V čem je tedy program jiný? Nejlépe to vysvětluje popis jednoho dne ve třídě…

Ranní kruh (10 – 20 min) - je místo pro společné setkávání, odehrávají se zde různé aktivity. Doba je různá, záleží na druhu aktivity i na potřebě dětí. Je to místo pro udržování různých rituálů, například vzájemného pozdravu, společného zpěvu písně. V kruhu mají děti možnost sdělit ostatním své zážitky z předešlého dne, vyjádřit své pocity, jak se mají, jak se vyspaly apod. Platí zde však pravidlo, kdo nechce sdělovat ostatním, nemusí.
 

Ranní kruh je také vhodný pro motivaci k tématu, o kterém se budou děti učit. V kruhu se dále děti seznamují s organizačními informacemi, co je ten den naplánováno, jaké aktivity je čekají. Tyto informace bývají zprostředkovány dětem pomocí ranní zprávy, dopisu. Právě práce s touto zprávou bývá pravidelnou činností ranního kruhu.
 


Ranní kruh slouží především k usnadnění přechodu z domova do školy a k naladění a motivaci dětí na aktivity, které je čekají v průběhu dne.
Integrovaná tematická výuka (blok v délce jedné vyučovací hodiny, s přestávkami může být i více bloků za sebou) – jedná se o společnou práci dětí. Je to část dne, ve které děti pracují samostatně nebo ve dvojicích či malých skupinkách. Pomocí různých metod učení a didaktických her si děti osvojují a procvičují učivo českého jazyka, matematiky, prvouky atd., ale také cizího jazyka. Třída pracuje na společném zadání.
 

pak následuje „klasická“ velká přestávka :-)
 

Práce v centrech aktivit (60 – 90 min) - zde mají děti připravené úkoly, které se vztahují k tématu projektu, který v daný okamžik řeší. Do center se děti zapisují dle daných pravidel.


U nás ve třídě je to vždy ráno – nelze se zapisovat dopředu na další dny. Podmínkou je, aby každé dítě prošlo během daného času – týden, čtrnáct dní, všemi povinnými úkoly v jednotlivých centrech. V praxi to znamená, že každý den musí navštívit jiné centrum. Každé centrum má svůj název, odvozený od náplně práce.
 

Nejčastěji jsou tato centra:
- centrum čtení a psaní
- centrum matematiky
- centrum objevů
-
centrum výtvarný ateliér
Centra mohou být přejmenována, někdy mohou názvy vycházet z daného tématu.

  • Úkoly v centrech aktivit jsou většinou takové, při kterých děti spolupracují, kooperují. 
  • Před započetím práce si musí nejprve rozdělit role, aby se jim dobře spolupracovalo. Jedná se o roli čtenáře, zapisovatele, badatele, tišícího, mluvčího, hlídače času (u nás „potřebujeme“ zatím roli tišiče, vyslance (mluvčího) a hlídače času.
  • Aktivity vedou děti k přemýšlení a zároveň k praktické činnosti. Děti se při práci učí pracovat s informacemi, vyhledávat je a zpracovávat a také je prezentovat ostatním. Při práci v centrech aktivit nastává ve třídě situace, kdy se ve stejný čas odehrávají různé činnosti. Učitel přechází do role pozorovatele a pomocníka.
Hodnotící  kruh - den ve třídě končí opět společným setkáváním, tentokrát v závěrečném, hodnotícím kruhu. Zde je prostor pro prezentaci práce, na hodnocení, co a jak se podařilo, co se naopak nepodařilo a proč. Děti si zde zároveň mohou vyměňovat své zkušenosti, učit se navzájem. Každé dítě hodnotí jak svou práci a své pokroky, tak také práci svých spolužáků. Mohou dávat druhým doporučení, chválit je nebo naopak děkovat druhým za jejich pomoc. Na hodnocení se podílí také učitel. Závěrečný kruh slouží k rozloučení a uzavření celého dne.
 





 Náš ranní kruh

Ráno se scházíme "na kruhu". Komunitní kruh je prostor, kde si nejdřív řekneme, jakou máme dnes náladu (ruka dole - nálada "pod psa", čím výš je ruka, tím je nálada lepší). Kdo chce, může říct, proč má zrovna takovou náladu :-). Nikdo v kruhu není nucen do povídání.
Velmi často si posíláme po kruhu krtka a předáváme si přání do nového dne. Učíme se oslovovat jménem, podívat se do očí a za přání poděkovat. V kruhu také velmi často hodnotíme práci, nejčastější chyby v poslední práci apod.

Součástí ranního kruhu je i čtení "ranního dopisu". Ten je každý den na tabuli a dozvídáme se z něj, co nás ten den čeká.
Zeptejte se dětí :-).

Na závěr kruhu se protáhneme a jdeme do lavic. Délka kruhu je různá, někdy ho i vynecháme, ale snažíme se ho dodržovat.
Co vám děti o kruhu říkají?

Rozvrh
Snažíme se řídit rozvrhem, ale mnohdy se stane, že potřebujeme práci dokončit a tak pokračujeme i v další hodině. Vždy děti dopředu vědí, co bude následovat. Ačkoliv přípravu na den si pečlivě připravuji, vždy reaguji na momentální stav :-) a tak někdy uděláme více a někdy méně.

Práce ve skupinách
Velmi často zařazujeme práci ve skupinách, někdy jen ve dvojicích, někdy kouzelným losováním. Práci ve skupině pak hodnotíme nejen podle toho, jak skupina úkol splnila, ale také, jak se jí podařilo spolupracovat, jak se ostatní zapojili, na jaké problémy narazili apod. Vždy je vymezený čas a děti před uplynutím doby upozorním, že se blíží konec.

Krabice a portfolio
Pracovní listy apod. dávájí děti do své krabice. Z té pak po určitém období vyberou své nejlepší práce nebo práce, které chtějí v portfoliu mít. Každý měsíc napíší děti sebehodnocení, na které reaguji já a i rodiče )díky těm, kteří už dětem napsali). Portfolio tedy přinesou domů jednou za měsíc.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Domácí úkoly
"Není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem." A tak je to i s úkoly ...Někteří rodiče jsou rádi, že úkol není, někteří jich chtějí víc, někteří míň. Během týdne dávám průměrně dva úkoly pro všechny, ale velmi často si děti třeba nosí domů práci, kterou nedodělaly ve stanoveném čase.
Domácí úkoly podepisovat rodiče nemusí. Prosím moc, buďte dětem nápomocni, když vás o pomoc požádají. Pokud si chtějí úkoly dělat děti samy, držte jim palce a nechte je. Zvládnou to. Je pro mě důležitější, když přijde dítě a řekne, že si s tím úkolem nevědělo rady, než když přijde s perfektně udělaným úkolem a já vím, že by takový výkon prostě samo nedokázalo ...

Pytel úkolů
Vysvětlili jsme si, že je velmi důležité se učit plánovat si čas na práci. Děti mohly tedy úkoly "pytle" plnit v jakémkoliv pořadí, mohly odpočívat, když chtěly, mohly si vzít kohokoliv na pomoc.



Žalování nebo žádost o pomoc
Děti už vědí :-), co je žalování a co je žádost o pomoc. I paní učitelka Bára si všimla, že děti se k sobě velmi hezky chovají :-).



Klíč
Občas se stane, že někdo z dětí potřebuje nutně na WC během hodiny. Máme malý vynález - klukovský modrý a holčičí červený klíč. Když někdo potřebuje si odskočit, nikoho neruší, vezme z háčku klíč a položí si ho na své místo. Když přijde, klíč vrátí. A aniž by se musel ptát, vše proběhne tiše a já vím, kdo je právě na WC.

Korálkování
Děti dostávají korálky - není předem jasné, za co :-). Zpočátku se mi stávalo, že se někdo zeptal ...a bude za to korálek? To jsem přesně nechtěla, ale tato reakce je úplně normální ..ale chci děti naučit, že není  dobré "něco za něco" - když pomůžu, chci pomoct, protože to tak cítím a ne proto, že za to něco dostanu. Také, když se dětem podaří nějaká práce, není vždy odměněna korálkem - vždyť odměna je to, že jsem to dokázal(a). Korálky dostávají děti tedy nečekaně - někdy za práci, někdy za "něco navíc", někdy prostě jen tak, že den proběhl krásně. A někdy taky nedostanou a neznamená to, že proběhl špatně. Někdy dokonce samy děti navrhují, že by si někdo zasloužil korálek :-) a někdy si odhlasují, kolik :-). Naopak, když je problém, tak korálky odevzdávají - je to tvrdé, ale za lež a podvod všechny ...Nastavené pravidlo je, že, pokud zapomenou úkol a omluví se hned na začátku vyučování, odevzdávají dva korálky, když ale na to, že úkol nemají přijdu až při kontrole úkolů, odevzdávají korálků pět. Každé dítě je strážcem svých korálků. Na konci měsíce nebo na začátku dalšího, vždy při kompletaci portfolií, probíhá korálkování. Uprostřed kruhu jsou různé odměny. První si vybírá ten, kdo má nejvíc korálků. Pak další a další. Není tedy daná tzv. 1.cena, ale právo prvního výběru. Takže se stane, že i ten, kdo si vybírá až několikátý, stejně získá odměnu, kterou chce. Poslednímu vybírám odměnu sama a není to vždy stejné dítě...Korálky mi děti vracejí a začínáme všichni "s čistým štítem". Jsem překvapená, jak děti korálky pořád baví a také mě těší, že, když někdo najde korálek, tak ho odevzdá a nenechá si ho.

Příhoda ...Když jsme jednou pracovali ve skupinkách, každému dítěti jsem dala jeden korálek - korálek pomoci. Když by potřebovali děti poradit, mají "jednu korálkovou nápovědu". Pokud ji nevyčerpají, korálek jim zůstává. Obcházela jsem děti a snažila se jim vnutit svou pomoc ...odmítaly. NIKDO korálkovou nápovědu nevyčerpal ...

Setkání v trojúhelníku 
Rodiče mají možnost kdykoliv během roku se domluvit se mnou a se svým dítětem na tzv. trojúhelníku - setkání: žák, rodič, učitel - kde "hlavní" roli hraje žák. Cílem trojúhelníku je vzájemné sdělení a sdílení :-) o úspěších či neúspěších žáka, hledání řešení, možností, jak mu pomoci a vyslechnout si také názor žáka. Děkuji, že v naší třídě již několik setkání v trojúhelníku proběhlo.


Pokud vám náhodou utekl můj článek o programu Začít spolu ve Volyňském zpravodaji, najdete ho zde:
http://www.zsvolyne.cz/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=400111&id_dokumenty=1321


Žádné komentáře:

Okomentovat